Spletna objava v sodelovalnem okolju in komunikacija z LLM 

S pomočjo LLM-ja oz. ChatGPT-ja sem naredila načrt obravnavane snovi za 2 blok uri na temo ustvarjanja preproste predmetne slike in njeno vstavitvijo v besedilo ter dopolnitve že izdelane računalniške slike za učence 8. oz. 9.razreda. Načrt vsebuje naslednje stvari in sicer operativne učne cilje, izbrana programska oprema oz. aplikacije, navodila za izvedbo aktivnosti in preverjanje znanja.

Operativni učni cilji

V prvi blok uri bi učenci dosegli naslednje operativne cilje:

  • da razumejo, kakšno vrsto predmetne računalniške slike naj izdelajo
  • da znajo narediti preprosto predmetno računalniško sliko
  • da jo znajo shraniti na računalnik

V drugi blok uri pa bi učenci dosegli naslednje operativne cilje:

  • da znajo obstoječi predmetni računalniški sliki dodati nove elemente, spreminjati obstoječe elemente ali pa izboljšati njen videz
  • da znajo uporabiti podano programsko opremo za ustvarjanje in urejanje slikovnih vsebin
  • da znajo spremenjeno predmetno računalniško sliko shraniti na računalnik
  • da uporabijo ustrezna orodja za izdelavo predmetne računalniške slike in da jo ustrezno vstavijo v besedilo

Pogovor z LLM-jem:https://chat.openai.com/share/75259838-6d90-46a6-a574-058cd8960c24

Izbrana programska oprema oz. aplikacije

Primeri programske opreme za urejanje besedil:

  • LibreOffice Writer – odprtokodni program za urejanje besedil, ki je primerljiv s Microsoft Wordom. Je enostaven za uporabo in omogoča vstavljanje slik, tabel, diagramov in drugih predmetov v dokumente
  • Apache OpenOffice Writer – za urejanje besedil in vstavljanje slik ter ima podoben vmesnik kot Microsoft Word
  • AbiWord – urejevalnik besedil, ki je namenjen urejanju besedil in omogoča vstavljanje slik in drugih predmetov v dokumente
  • Microsoft Word – omogoča enostavno vstavljanje računalniških predmetnih slik v besedilne dokumente in druge uporabne funkcije, kot so oblikovanje besedila, ustvarjanje tabel, vstavljanje diagramov in še več.

Primeri programske opreme za izdelavo predmetne računalniške slike:

  • GIMP – program za urejanje slik, ki omogoča širok nabor funkcij, kot so risanje, barvanje, retuširanje
  • Inkscape – odprtokodni vektorski grafični program, ki omogoča ustvarjanje različnih vrst predmetnih slik
  • Krita – odprtokodni program za digitalno risanje in slikarstvo. Omogoča ustvarjanje slik s čopiči, plasti, filtri in drugimi orodji
  • Pinta – preprost grafični urejevalnik, podoben programu Paint.NET v sistemu Windows in ima osnovne funkcije za urejanje slik

Pogovor z LLM-jem: https://chat.openai.com/share/087e0c0e-4314-4bdc-837b-d5059bb61887

Navodila za izvedbo aktivnosti

1. učna ura

Najprej bomo s pomočjo grafičnega vektorskega programa Inkscape naredili preprosto predmetno računalniško sliko in ji dodali nove elemente ter ji izboljšali njen izgled. Ta program je primeren za uporabo za učence 8. in 9.razreda, poleg tega pa je dostopen na različnih operacijskih sistemih, vključno z Windowsom, MacOS-om in Linuxom. Poleg tega učenci svoje izdelke shranijo v SVG format, kar jim omogoča, da jih lahko objavijo na spletu.

Aktivnost bomo izvajali skupinsko, pri čemer bi jih vodila, učenci pa bi sproti opazovali in delali.

Izdelava predmetne računalniške slike v programu Inkscape

  1. Odpri program Inkscape: Začni s klikom na ikono Inkscape na namizju ali v meniju za zagon.
  2. Ustvari novo datoteko: Klikni na “File” v meniju in izberi “New” za ustvarjanje novega dokumenta.
  3. Risanje predmeta: Uporabi orodja za risanje, kot so “Rectangle”, “Circle”, “Polygon”, itd., da izdelaš osnovne oblike za svoj predmet.
  4. Dodaj detajle: Uporabi orodja za oblikovanje (npr. “Pen” ali “Bezier curves”) za dodajanje detajlov in kompleksnejših oblik.
  5. Barvanje in oblikovanje: Izberi barve in uporabi orodja za oblikovanje, kot so “Fill” in “Stroke”, da oblikuješ svojo sliko.
  6. Shrani sliko: Ko si zadovoljen/a s svojo sliko, klikni na “File” in izberi “Save As”. Izberi ustrezno mapo in ime za svojo sliko ter jo shrani v formatu PNG ali SVG.

Pogovor z LLM-jem:https://chat.openai.com/share/057ae0c9-7d72-4426-a16a-85f3fd97797b#POPRAVI!!!

Primer preproste slike, ki bi jo naredili v Inkscape-u:#DODAJ TUTORIAL ZA NARISAT TVOJO SLIKO!!!

Metulj by Jerneja Kropar is licensed under CC BY-NC 4.0

Kako se shrani predmetno računalniško sliko, narejeno v Inkscape-u, na računalnik?

Slika10 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika14 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika11 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

2. učna ura

Pri tej blok uri bomo uporabili grafični vektorski program Inkscape, vendar bomo že narisani predmetni računalniški sliki dodali nove elemente in ji bomo izboljšali njen izgled. Za ustavljanje predmetne računalniške slike uporabili odprtokodni urejevalnik besedil Microsoft Word, ki je zelo razširjen program za urejanje besedil in enostaven za uporabo. Hkrati pa je dostopen na šolskih računalnikih, ki imajo licenco za podano programsko opremo. Na koncu pa bomo izboljšano sliko tudi shranili na računalnik in jo vstavili v Word-ov dokument.

Aktivnost bo potekala tako, da bodo učenci opazovali, katere detajle oz. izboljšave bi naredila na predmetni računalniški sliki, potem pa bi se sami odločili, kaj bi želeli izboljšati na svoji predmetni računalniški sliki. Nato pa bi skupaj vstavili sliko v Wordov dokument in shranili dokument na računalnik. Jaz bi jim pokazala, oni pa bi spremljali in delali zraven.

Dodajanje detajlov predmetni računalniški sliki v Inkscape

  1. Odpri Inkscape: Začni z odprtjem programa Inkscape na svojem računalniku.
  2. Uvozi sliko: Klikni na “File” v zgornji menijski vrstici. Izberi možnost “Import” in nato izberi sliko, ki jo želiš dodati detajlom.
  3. Prilagodi velikost slike: Če je potrebno, prilagodi velikost uvožene slike tako, da klikneš nanjo in nato povlečeš robove, da jo raztegneš ali pomanjšaš.
  4. Dodajanje detajlov z risanjem: Izberi orodje za risanje, kot je “Pen” ali “Bezier” orodje. Začni risati želene detajle na sliki, na primer dodajanje linij, oblik ali vzorcev.
  5. Uporaba gradientov in učinkov: Dodaj detajlom barvo ali teksturo z uporabo orodja za barvanje ali gradientov. Uporabi različne učinke, kot so senčenje, sijaj ali relief, da poudariš detajle in jim daš globino.
  6. Ponovno preveri in prilagodi: Po dodajanju detajlov preveri, ali so ti ustrezno vključeni v celotno sliko. Po potrebi prilagodi velikost, obliko ali barve detajlov, da se bolje ujemajo s celotno kompozicijo.
  7. Shrani svoje delo: Ko si zadovoljen/a s svojimi dodatki, klikni na “File” in izberi možnost “Save As”. Izberi format datoteke, ki ustreza tvojemu namenu (npr. SVG za nadaljnje urejanje ali PNG za objavo na spletu).

Vstavljanje slike v Microsoft Word

  1. Odpri Microsoft Word: Klikni na ikono Word na namizju ali v meniju za zagon.
  2. Ustvari nov dokument: Klikni na “File” in izberi “New” za ustvarjanje novega dokumenta.
  3. Vstavi sliko: Klikni na zavihek “Insert” v zgornji vrstici, nato na “Picture” in izberi “From File”. Poišči svojo shranjeno sliko in jo izberi ter klikni “Insert”.
  4. Prilagodi sliko: Po vstavitvi slike lahko prilagodiš njeno velikost, poravnavo in položaj v dokumentu s pomočjo ročic in vlečenjem.
  5. Shrani dokument: Ko si končal/a, klikni na “File” in izberi “Save As”. Določi ime in lokacijo dokumenta ter ga shrani.

Kako v Inkscape-u uvozimo sliko, ki jo želimo spremeniti?

Slika10 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika12 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika13 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Kako se ustvari nov dokument v Wordu?

Slika1 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika2 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika3 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Kako vstavimo sliko v Wordov dokument?

Slika4 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika5 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika6 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Kako shranimo dokument z vstavljeno sliko?

Slika1 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika7 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika8 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Slika9 by Jerneja Kropar is licensed under CC BY 4.0

Pogovor z LLM-jem:https://chat.openai.com/share/ad8c5228-7256-4313-9b7c-95c1a5e5b7aa

Primer izboljšane slike, ki bi jo naredili v Inkscape-u:#DODAJ TUTORIAL ZA NARISAT TVOJO SLIKO!!!

Preverjanje znanja

S preverjanjem znanja bi se preverilo sposobnost učencev glede ustvarjanja vektorskih slik, vstavljanja v dokumente ter dopolnjevanja s podrobnostmi in uporabo vozlišč. Za risanje vektorskih slik bi uporabili Inkscape, za vstavljanje vektorske slike v dokument pa bi uporabili Word. Pri tem bi se preverjalo, če uporabljajo raznolika orodja za risanje in da narišejo čim več različnih oblik ter da znajo shraniti vektorsko sliko v format s končnico .svg. Preverilo bi se tudi, če učenci znajo uspešno vstaviti svojo sliko v Wordov dokument ter da jo prilagodijo glede na zahteve. Poleg tega učenci uspešno dodajo nove elemente in detajle na svojo sliko ter uporabijo vozlišča za spreminjanje oblike in strukture.

Pogovor z LLM-jem:https://chat.openai.com/share/32f67da7-9582-4489-bfd2-2875b58f7308

Evalvacija uporabe LLM pri nalogi

Pri uporabi LLM-ja za pripravo načrta obravnave vsebine sem naletela na nekaj pozitivnih in negativnih stvari. Pozitivne so bile naslednje:

  • hitro oblikovanje načrta za izvedbo danega sklopa vsebin, ker mu podamo ustrezne podatke, kaj mora načrt vsebovati, on pa na podlagi tega hitro izoblikuje končni rezultat
  • podajanje dobrih primerov aktivnosti za vsak sklop, ki so prilagojene učencem določenega razreda. Če na primer nimamo ideje, kako bi izpeljali aktivnosti na drugačen način, nam lahko LLM poda dobre predloge
  • da doda na koncu opombe, ki nam dajo vedeti, na kaj moramo biti pozorni pri izvedbi učnih ur. To lahko učitelju zelo pomaga, ker bo pri sami izvedbi še tako bolj pozoren na te stvari
  • da na sistematičen in razumljiv način poda elemente izvedbe učnih ur

Negativne stvari pa so naslednje:

  • da ne poda konkretnih prilagoditev za učence v sami učni pripravi, ker se ne poglobi dovolj v samo učno vsebino
  • da lahko poda neprimerno učno pripravo, če mu ne podamo specifičnih podatkov(npr. kateri razred poučujemo, katere vsebine bi obravnavali,..)
  • da si lahko izmisli programsko opremo, ki sploh ne obstaja
  • da lahko poda aktivnosti, ki ne izpolnjujejo zastavljenih učnih ciljev za podani sklop
  • da pri sami sestavi načrta ne upošteva predznanja učencev, če mu tega ne damo vedeti

Viri

(Skupno 50 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost