Kurikulum – refleksija

Kaj menite o položaju predmeta “računalništvo” na OŠ? Izbirnost? Tretja triada: obvezni izbirni predmet? Druga triada: neovezni izbirni predmet?

Položaj predmeta računalništvo v slovenskih osnovnih šolah je porazen. V današnjem svetu, kjer računalniki (in telefoni…) predstavljajo pomemben del našega življenja, je pomembno, da imajo učenci neke osnove uporabe računalnika, interneta, programov, še posebej pa dobro razumevanje nevarnosti in pasti interneta, pomembnosti zmerne uporabe in pravilnega ravnanja na njemu (pravice, bonton, priporočila itd.). Vsak delodajalec zahteva znanja uporabe računalnika, zato bi to moral biti obvezen predmet in ne zgolj izbirni. Splošno znane so prednosti obveznega predmeta računalništva in dobri rezultati drugih držav, ki imajo že leta računalništvo kot obvezen predmet skozi celotno osnovno šolo (nekatere tudi v srenji šoli), med njimi tudi sosednja Hrvaška. V tretji triadi, kjer je računalništvo obvezni izbirni predmet, je to še zmeraj izbirni in ne obvezen predmet.

Ali lahko učitelji razvijamo računalniško mišljenje (skladno s kurikulom) in kako?

Če vzamemo tak kurikulum, kot ga imamo v osnovnih šolah danes, je razvijanje računalniškega mišljenja sicer mogoče, ampak ne ravno optimalna, saj je poudarek na drugih področjih. To, po mojem mnenju, izhaja iz tega, da je naše računalništvo izbirni predmet, ki ga začnemo izvajati šele v drugi triadi, kar je prepozno in premalo. Če pogledamo kurikulum Velike Britanije (Združeno kraljestvo) po katerem je tudi naš kurikulum zasnovan. Oni začnejo z računalništvom že v prvem razredu osnovne šole in ga imajo nato do konca srednje šole, ves čas pa dajejo velik poudarek na računalniškem razmišljanju, ki ga nato tudi uporabljajo na primer pri programiranju, kar je pri nas še kar izbirna vsebina. Če bi naš kurikulum računalništva se začel v prvem razredu z osnovami računalnika in nato skozi leta uveljavljal računalniško mišljenje kot rdečo nit skozi celotno šolanje, bi brez problema imeli veliko učencev, ki bi bili kompetentni v računalniškem mišljenju. Že če bi le programiranje imeli, ne za izbirno vsebino, ampak za obvezno vsebino (izbirnega) predmeta, bi že to samo po sebi uveljavljalo računalniško mišljenje, saj je to osnova samega programiranja.

Kdo uči računalništvo? kaj vi menite o tem?

Računalništvo na slovenskih osnovnih šolah bi morali učiti učitelji, ki so za to usposobljeni, torej so študirali ali pa so preko kakšnih drugih načinov (online course, razna izobraževanja itd.) pridobili potrebne kompetence na področju računalništva in informatike. Realnost je danes žal drugačna, saj zaradi pomanjkanja kadra in pa drugi logističnih, finančnih in še kakšnih drugih primanjkovanj ali težavah, računalništvo poučujejo tudi učitelji drugih področij, ki nimajo ustreznih kompetenc za učenje računalništva. S tem lahko povzročimo več škode kot koristi, sicer je nekaterim učiteljem zagotovo uspelo vzpostaviti pravilno in učinkovito strategijo, je pa veliko možnosti, da jih je še toliko večim to spodletelo in učijo računalništvo na neustrezen način. Jaz, osebno, vidim to kot veliko škodo, saj tako zaviramo napredovanje računalništva in učencem dajemo napačne ali pa pomanjkljive kompetence za spopadanje z svetom, ki ga nadzirajo računalniki in splet. Žal, pa tudi ne vidim da bi se to kdaj kmalu spremenilo.

Kdo je računalnikar na OŠ (ROID)?

ROID je po definiciji strokovnjak za računalništvo, ki organizira, koordinira in vodi informacijsko dejavnost na šoli s pomočjo računalniške tehnologije, nosilec in načrtovalec uporabe informacijsko – komunikacijske tehnologije v šoli. Po možnosti ima pedagoško diplomo in izkušnje kot učitelj, ki je aktiven pri IKT projektih in se zanima za tehnologijo.

Kaj bi vi spremenili?

Prvo bi računalništvo uvedel kot obvezni predmet celoten čas osnovne šole ali pa vsaj od druge triade naprej. Naredil bi večji poudarek na računalniškem mišljenju. Ko se pogovarjamo o fizičnem računalniku in ostalih temah, kjer je možna fizična reprezentacija, bi to seveda tudi uporablili.

Kakšne vsebine se vam zdijo primerne za uvodni predmet iz računalništva? Kateri starostni skupini otrok naj bi bil le-ta namenjen?

Pri uvodnem predmetu bi uvedli osnovne pojme, kaj je računalnik, iz česa je sestavljen. Poudarek bi dali na varni uporabi naprav in interneta. Nato bi razširili ključne koncepte računalništva s pomočjo Vidre oziroma programiranja brez računalnika, seveda bi tukaj vzeli le osnovne teme in ne težjih. Namenjene bi bili prvi triadi ali pa drugi, le da v tem primeru, bi lahko obdelali več snovi in se v to snov tudi bolj poglobili.

Viri

Lokar, Matija (2007). Vloga in pomen ROID. FMF, SIRIKT 07. Kranjska gora. Pridobljeno s: https://skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/www.sirikt.si/fileadmin/sirikt/predstavitve/2007/lokar-ROID_SIRIKT07.pdf

Predmetna kurikularna komisija za računalništvo (2002).

U:NI na;rt . Izbirni predmet : program osnovnošolskega izobraževanja. Računalništvo. Ministerstvo za šolstvo, znanost in šport; Zavod RS za šolstvo, 2002. Ljubljana.

(Skupno 8 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja