PROJEKTNA NALOGA 1: SPLETNA OBJAVA V SODELOVALNEM OKOLJU IN KOMUNIKACIJA Z LLM

(S pomočjo LLM-ja (ChatGPT) sem ustvarila dve učni pripravi za obravnavo učnega sklopa na temo urejanja besedil in ustvarjanja predmetne slike.)

Po opravljenem učnem sklopu bodo učenci znali z urejevalnikom besedil napisati krajše besedilo in ga oblikovati po podanih navodili, ustvariti računalniško predmetno sliko (s podanim risarskim programom) in jo vstaviti v besedilo ter dokument shraniti na disk in ga natisniti. Opisani učni sklop zajema 2 učni uri (vsaka traja 90min, 45min preverjanje znanja).

UČNA URA 1

V sklopu prve učne ure bo učenec sposoben ustvariti krajše besedilo na določeno temo, kar zahteva uporabo pravilne slovnice, pravopisa ter jasno izražanje idej. Glede na zastavljene zahteve bo moral znati urediti besedilo s pomočjo vgrajenih funkcij. Ker bo na koncu izdelek tudi shranil na disk, mora biti seznanjen s postopkom shranjevanja, izbiro primernega formata ter ustrezne lokacije na računalniku.

1.1 Ustvarjanje besedila v Microsoft Word

Za doseganje zgoraj omenjenih ciljev bo učenec uporabljal okolje Microsoft Word, kar je trenutno najbolj razširjen urejevalnik besedil, je pa kompleksen za uporabo iz vidika učenca tretjega triletja. V sklopu te učne ure se bo učenec naučil uporabe le par osnovnih funkcij. Omenjeno okolje je najbolj primerno za izobraževalno in osebno rabo. Microsoft word je dolgo let že uporaben v šolah, univerzah itd. in tako je tudi združljiv z drugimi platformami, kar olajša deljenje dokumentov med različnimi uporabniki.

Poleg okolja, v katerem bodo učenci ustvarjali, poznamo tudi ostale, kot na primer: Google Dokumenti, LibreOffice Writer, Scrivener, Grammarly, Hemingway Editor…

(povezave na zgoraj omenjene programske opreme: Google Docs, LibreOffice Writer, Scrivener, Grammarly, Hemingway Editor)

Glavne osnovne funkcije, ki jih bodo uporabljali so: poravnava besedila, velikost pisave, vrsta pisave;

  • Korak 1: postavitev naslov na sredino, določitev velikosti in vrste pisave

navodila_word1 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

navodila_word2 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

(uporabljene funkcije)

navodila_word3 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

  • Korak 2: zapis besedila, obojestranska poravnava, določitev velikosti in vrste pisave

navodila_word4 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

Za uporabo zahtevanih funkcij na besedilu je pomembno, da besedilo označimo, če želimo na njem uporabiti določeno funkcijo.

1.2 Shranjevanje Wordovega dokumenta na Namizje in tiskanje dokumenta

Shranjevanje dokumenta na disk v računalniku je postopek, ki omogoča trajno hrambo podatkov. Osnovni potek shranjevanja je približno vedno enak: ustvari/uredi dokument, shrani dokument, izberi mesto shranjevanja ter ime datoteke pod katerim se bo shranila, izberi format datoteke ter shrani.

Pri shranjevanju pridemo v stik z različnimi formati, kot so: docx., .doc, pdf., .txt… Učenci bodo shranjevali besedilo kot Wordov dokument, torej bo imelo ime datoteke končnico .docx.

Postopek shranjevanja:

  • Korak 1: V meniju klik na ‘datoteka’

navodila_word_s1 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

  • Korak 2: Klik na ‘shrani kot’
  • Korak 3: Klik na ‘Ta računalnik

navodila_word_s2 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

  • Korak 4: Izberi mesto shranjevanja ‘Namizje’, zapiši želeno ime, izberi format ‘Wordov dokument’

navodila_word_s3 by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

  • Korak 5: ‘SHRANI’
  • Korak 6: Po kliku na ‘datoteka’ se odpre na levi vrstica, kjer piše ‘NATISNI’. Tako izberemo domač tiskalnik in natisnemo dokument.

AKTIVNOST:

Učenec, glede na izbrano temo, zapiše krajše besedilo in ga shrani kot Wordov dokument na Namizje.

Teme:

  • najljubši šport
  • najljubša jed
  • najljubša žival
  • najljubši predmet

Navodila za besedilo:

Učenec naj smiselno uredi besedilo, da bo iz same strukture besedila razviden naslov, obojestransko poravnano besedilo ter ime in priimek ustvarjalca na koncu. Za velikost pisave, ostale poravnave, vrsto pisave… naj učenec naredi premislek SAM. Tako spodbudimo učenca h lastnim premislekom in uporabi ‘domišljije’. Pri shranjevanju dokumenta pa naj se učenec drži formata, ki smo ga omenili ter se ga posluževali pri pouku.

Po končani aktivnosti naj učenec urejevalnik Microsoft Word ugasne. Ko učitelj pristopi do učenca, ta pokaže svoje znanje kje je dokument shranjen, pod kašnim imenom, kot kateri format ter besedilo predstavi. Besedilo po koncu aktivnosti učenec natisne ter odda učitelju.

UČNA URA 2

Druga učna ura (trajanje 90min) bo sestavljena iz dveh delov. V prvem delu bodo učenci usvojili ustvarjanje računalniške predmetne slike z risarskim programom Inkscape, saj je to najbolj osnoven program, ki naj bi bil na vsakem osnovnošolskem računalniku nameščen. Sliko bodo morali tudi vstaviti v ustvarjen dokument iz prejšnje učne ure.

1.1 Ustvarjanje slike z risarskim programom Inkscape

Za doseganje zgoraj omenjenih ciljev bomo uporabljali program Inkscape, ki je dovolj kompleksen a enostaven za uporabo in predstavitev teme učencu tretje triade osnovne šole. Predstavljene bodo osnovne funkcije za izdelavo grafike, kako se jo shrani na računalnik ter kako se sliko, ki jo bodo učenci shranili kot .svg format na namizje in jo vstavili v wordov dokument. Ob koncu ure mora biti učenec sposoben uporabiti risarski program. Znati mora narisati ter oblikovati črte, uporabljat osnovna orodja, barve, ustvarjanje elips, mnogokotnikov…

Omeniti je potrebno tudi druge programe za učence, ki so bolj ‘ambiciozni’. Programi, katere se lahko tudi uporablja za to snov: Tux Paint, Scratch, Krita, Paint.NET

V programu Inkscape se bodo učenci naučili uporabe naslednjih funkcij, kot so: risanje elips, pravokotnikov, mnogokotnikov, obarvanje območja, premikanje kotov… Formati, v katerih lahko končni izdelek shranimo so: .svg (tega se poslužujemo), .pdf, .gpl, .html, .zip…

V sklopu te učne ure aktivnost izpeljemo skupinsko, učitelj učence vodi čez funkcije. Pomembno je, da učitelj učencem razloži vozlišča, poti, unije…

RAZLAGA UPORABE PREKO USTVARJANJA SLIKE PINGVINA

Skupaj z učenci po učiteljevih navodilih ustvarijo spodnjo vektorsko grafiko. Učenci naj bodo seznanjeni s postopkom premika vozlišč, kaj je to pot v Inkscape programu in kako se naredi iz dveh ali več likov unijo. Pomembno je, da učenci program raziskujejo tudi sami (učitelj na voljo za morebitna vprašanje).

metulj by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY 4.0

AKTIVNOST:

  1. Navodila za nalogo:
    • Razložite učencem, da bodo ustvarili svojo risbo poljubne živali s pomočjo vektorske grafike v programu Inkscape, pri čemer bodo uporabili naprednejše tehnike.
  2. Primeri in inspiracija:
    • Prikazujte primer vektorskih risb živali, pri katerih so uporabljene naprednejše tehnike, kot so združevanje poti, deljenje poti, uporaba orodij za vozlišča (nodes) in manipulacija s potmi.
    • Na primeru pokažite, kako se lahko z orodjem za vozlišča (nodes) prilagaja oblike in ustvarja kompleksnejše detajle.
  3. Praktično delo:
    • Učenci naj začnejo risati svoje živali v programu Inkscape, pri čemer uporabljajo naprednejše tehnike.
    • Spodbujajte jih, da uporabljajo orodja za manipulacijo s potmi, kot so dodajanje vozlišč, premikanje vozlišč, združevanje in razdeljevanje poti za ustvarjanje detajlov.
  4. Pregled in povratna informacija:
    • Ko ste zadovoljni z vašo sliko, jo shranite tako, da kliknete na “File” in izberete “Save As” (Shrani kot), ter izberete format ‘.svg’.

Kot novo funkcijo v programski opremi Microsoft Word spoznajo še vstavljanje slike:

KLIK NA DATOTEKO (besedilo iz prejšnje učne ure) – VSTAVLJANJE – SLIKE – TA NAPRAVA (tako poiščejo sliko, ki so jo shranili ter jo postavijo v besedilo).

PREVERJANJE ZNANJA

Po obdelavi celotnega sklopa (zgoraj zapisanih dveh učnih ur) sledi za učence pripravljeno preverjanje znanja. Podano je v Wordovi datoteki;

preverjanje_znanja_OIP by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY-NC 4.0

KOMUNIKACIJA Z LLM-JEM

komunikacija_llm by Tanaja Prašelj is licensed under CC BY-NC 4.0

Učni sklop vzet iz učnega načrta OIP;

(Skupno 83 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost