Spletna objava v sodelovalnem okolju in komunikacija z LLM

Pri izbiri teme za obravnavo v okviru učnega načrta za računalništvo, sem se odločila za Obdelavo podatkov in komuniciranje z uporabo informacijske tehnologije.

Namen projekta je uporabiti učni načrt kot osnovo za komunikacijo z izbranim LLM, ter pripraviti načrt obravnave vsebine za izbrani učni sklop. Načrt obravnave vsebine bo zajemal operativne učne cilje, izbrano programsko opremo ali aplikacije, navodila za izvedbo aktivnosti za usvajanje učnih ciljev s strani učencev ter načine preverjanja znanja, ki jih bo uporabil učitelj.

Za dosego teh ciljev sem vzpostavila interakcijo z izbranim LLM, ki je služil kot vir informacij ter podpora pri oblikovanju načrta.

KOMUNIKACIJA Z LLM:

Ker se mi zdi od vseh programov, ki so namenjeni urejanju besedilnih dokumentov najprimernejši Microsoft Word, sem se odločila, da ga uporabim pri realizaciji učnih ciljev. Z uporabo tega programa lahko učitelji ustvarijo interaktivno in dinamično učno okolje, v katerem učenci razvijajo ključne veščine urejanja besedil, oblikovanja dokumentov in komunikacije.

MICROSOFT WORD

V sklopu prve učne ure bodo učenci ponovili, kaj že vedo o programu Microsoft Word:

  • Uro bi začela s kratko ponovitvijo programa Microsoft Word.
  • Skupaj bi odprli program Microsoft Word na računalniku.
  • Sestavila bi nalogo, na primer, da ustvarijo nov dokument, vanj vpišejo nekaj besedila, ga oblikujejo s pisavo in velikostjo ter ga shranijo na ustrezno mesto.
  • Pokazala bi jim še, kako v Word vstavimo sliko in tabelo.

V uvodni del učne ure bom vpeljala cilj izdelave računalniške predmetne slike in njenega vstavljanja v besedilo. Za dosego tega cilja bomo uporabili program Inkscape, ki nam omogoča ustvarjanje in urejanje vektorskih slik na enostaven in učinkovit način.

Inkscape je brezplačen in odprtokoden vektorski grafični urejevalnik, namenjen ustvarjanju in urejanju vektorskih grafik. Vektorska grafika se razlikuje od rastrske grafike (npr. JPEG, PNG) v tem, da je sestavljena iz matematično definiranih oblik, kot so črte, krivulje, oblike in barve, kar omogoča povečanje ali pomanjšanje slike, ne da bi izgubili kakovost.

Učencem bi najprej predstavila program. Nato bi jim pokazala kakšen primer. Z Inkscape lahko ustvarimo različne vrste grafik in umetniških del, od preprostih oblik do kompleksnih ilustracij.

Za začetek bomo narisali nekaj osnovnih geometrijskih oblik, kot so krogi, kvadrati, trikotniki itd., kar nam bo omogočilo, da se seznanimo z osnovnimi orodji programa.

Liki by Maša is licensed under CC BY-NC 4.0 


Nato bi sledila aktivnost, v kateri učenci bi učenci v svoj plakat vključili še logotip.

PREVERJANJE ZNANJA

Ko bi zaključili z vsemi aktivnostmi, bi učencem razdelila preverjanje znanja.

EVALVACIJA

Veliki jezikovni modeli (LLM) so napredni sistemi umetne inteligence (AI), zasnovani za obdelavo, razumevanje in ustvarjanje besedila, podobnega človeku. Temeljijo na tehnikah globokega učenja in se usposabljajo na ogromnih zbirkah podatkov, ki običajno vsebujejo milijarde besed iz različnih virov, kot so spletna mesta, knjige in članki. To obsežno usposabljanje omogoča LLM, da razumejo nianse jezika, slovnice, konteksta in celo nekaterih vidikov splošnega znanja.

ChatGPT ima izjemne prednosti pri izboljšanju dostopnosti do izobraževanja in pomoči učencem ter izobraževalcem. Vendar pa obstajajo tudi nekatere pomembne pomanjkljivosti, ki jih je treba upoštevati:

  1. Uporaba ChatGPT za pisanje nalog lahko spodbuja goljufanje in plagiatorstvo, saj zmanjšuje sposobnost študentov za kritično razmišljanje in ustvarjalnost pri odgovorih.
  2. Informacije, ki jih zagotavlja ChatGPT, morda niso vedno točne ali celovite, kar lahko škoduje učni izkušnji študentov in njihovim odločitvenim sposobnostim.
  3. Kljub obsežnemu znanju, ki ga ima ChatGPT, lahko še vedno obstajajo omejitve pri dostopu do nekaterih informacij.
  4. ChatGPT je omejen na eno nalogo hkrati in lahko težko razume zapletene kontekste ali nianse človeškega jezika, kar lahko privede do neustreznih ali nepopolnih odgovorov.
  5. ChatGPT ne more ustrezno odgovoriti na čustvene potrebe učencev, kar lahko vpliva na kakovost podpore, ki jo nudijo virtualni pomočniki v izobraževalnih okoljih.

Kljub tem pomanjkljivostim pa je ChatGPT lahko izjemno koristen pripomoček pri izboljšanju dostopnosti do izobraževanja in olajšanju dela učencev ter izobraževalcev, če se uporablja previdno in premišljeno.

Prednosti uporabe ChatGPT:

  1. ChatGPT omogoča odpravo ovir za posameznike, ki ne govorijo angleško, kar povečuje dostopnost do izobraževanja za širšo populacijo.
  2. ChatGPT lahko pomaga študentom pri pripravi na izpite z zagotavljanjem povzetkov, ključnih informacij in vaj za utrjevanje gradiva. To lahko pomaga študentom bolje razumeti gradivo in se bolje pripraviti na preizkuse.
  3. Za izobraževalce je ChatGPT lahko dragocen vir pri pripravi učnih načrtov, ustvarjanju vprašanj in analizi učnih rezultatov. S tem lahko izboljša učinkovitost poučevanja in omogoči bolj prilagojeno učno izkušnjo za posamezne učence.
  4. ChatGPT omogoča hitre odgovore in prilagajanje različnim učnim potrebam. S svojo sposobnostjo generiranja različnih vrst vsebine lahko ustvari prilagojene učne izkušnje za različne učence.
  5. Z možnostjo prevajanja in povzemanja vsebin lahko ChatGPT obogati učno izkušnjo študentov, omogoča dostop do različnih jezikov in kultur ter spodbuja raznolikost in vključevanje.
  6. V času naraščajoče prilagodljivosti na učenje na daljavo je ChatGPT lahko koristen pripomoček za študente in izobraževalce pri izvajanju učnih dejavnosti prek virtualnih platform.

Zaradi teh prednosti je ChatGPT lahko izjemno koristen pripomoček pri izboljšanju izobraževalnih izkušenj in spodbujanju dostopnosti do izobraževanja za vse.

Stvari, ki se jih moramo zavedati pri uporabi umetne inteligence:

  1. Razločevanje med umetno in resnično vsebino: Generativni modeli umetne inteligence so sposobni ustvariti vsebino, ki je zelo podobna resnični, kar lahko oteži razlikovanje med sintetično in resnično vsebino.
  2. Vpliv na čustva in mnenja ljudi: Študije so pokazale, da lahko generatorji besedil, ki posnemajo človeški dialog, vplivajo na čustva, razpoloženja in mnenja ljudi.
  3. Možnost manipulacije: Močnejši generativni modeli omogočajo bolj prepričljivo manipulacijo, saj ustvarjajo vsebine, ki se zdijo pravilne, vendar vsebujejo napake ali napačne informacije.
  4. Pripisovanje človeških lastnosti: Ljudje lahko generativnim modelom pripisujejo človeške lastnosti, kar vpliva na percepcijo in interakcijo s to umetno inteligenco.
  5. Prihodnost spletne vsebine: Generativna umetna inteligenca bo igrala vedno večjo vlogo pri ustvarjanju spletne vsebine, kar lahko vodi do večje prisotnosti umetnih vsebin na internetu.
  6. Pomanjkanje varovalk proti zlorabam: Internet omogoča hitro širjenje vsebin, kar lahko vodi do zlorab in dezinformacij, saj se izgubi kontekst in odgovornost za izvor vsebine.
  7. Vprašanje zaupanja: Zaradi možnosti manipulacije s strani generativne umetne inteligence se lahko dvomi v verodostojnost vsebine, tudi če je ta dejansko resnična.

VIRI:

Batagelj, V., idr. (2002). UČNI NAČRT. Izbirni predmet: program osnovno šolskega izobraževanja. Računalništvo. Z. Labernik in D. Flere (ur.). Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo znanost in šport. Pridobljeno: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/izbirni/3-letni-lahko-krajsi/Racunalnistvo_izbirni.pdf

ChatGPT https://www.openai.com/chatgpt

ZPS. (2023). Generativna umetna inteligenca in manipulacije z njo: kaj je dobro vedeti? https://www.zps.si/nasveti-in-vodniki/generativna-umetna-inteligenca-in-manipulacije-z-njo-kaj-je-dobro-vedeti-2023-06-20

Neendoor, S. (2024). ChatGPT: Pros and Cons of Using ChatGPT in Higher Education. https://www.hurix.com/chat-gpt-pros-and-cons-of-using-chatgpt-in-higher-education/

Egens Lab. (2023). The Pros and Cons of using Chat GPT. https://www.linkedin.com/pulse/pros-cons-using-chat-gpt-egens-lab

(Skupno 27 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost