Načrtovanje učnih priprav z uporabo GUI

V tem članku vam bom predstavil načrtovanje učnih priprav z uporabo ChatGPT -4o. Raziskoval sem, kako lahko GUI (generativna umetna inteligenca) pomaga pri ustvarjanju učnih priprav, kakšne so frustracije in, kaj potrebujemo za učinkovito komunikacijo. Učne priprave sem ustvaril za temo multimedija pri izbirnem predmetu Računalništvo v 7. razredu OŠ (klik do učnega načrta). Štiri priprave učnih ur pa bodo v PDF dokumentih na voljo na dnu članka.

Prebrali boste, kako sem se lotil dela, vrednotenje učnih priprav, vrednotenje vidikov uporabe GUI za ustvarjanje učnih priprav na koncu pa še moje osebno mnenje. Ker izkušenj z ustvarjanjem ,,navadnih” učnih priprav nimam, ne morem primerjati, kako tipično učitelji ustvarjajo učne priprave. S klikom tukaj, lahko dostopate do mojega celotnega pogovora z ChatGPT.

EdTechSR Ep 308 Exploring AI in Education by Wesley Fryer is licensed under CC BY 2.0

Metoda dela

Za učne priprave smo potrebovali podatke o učni uri, cilje, SMART kriterije ter opredelitev ciljev po Bloomovi taksonomiji, aktivnosti in oblike dela, predznanje in domačo nalogo. V prvih dveh poskusih sem poskušal po delčkih sestaviti učne priprave. Bilo je precej zamudno, zato sem se odločil za drugačno strategijo. V tretjem pogovoru sem ChatGPT napisal, naj samo prebere moja navodila (za podrobnosti si oglejte pogovor) in postavi vprašanja za delo. Naštel sem mu vse kar mora storiti in dodal 12. stran učnega načrta za izbirni predmet računalništvo, kjer je opisana tema multimedija.

Ustvaril sem širi učne priprave, za vsako pa sem uporabil po dva cilja iz učnega načrta. Podal sem predpostavke, da učenci poznajo osnove dela z računalniki, da so že uporabljali program PowerPoint in, da znajo risati diagrame. Predpostavil sem še, da imajo med delanjem predstavitev dostop do računalnikov, interneta in programa PowerPoint tudi doma, pri programiranju pa (doma) dostopa do programa Scratch nimajo, torej le v šoli. V priponki na dnu članka so vse učne priprave, kot tudi v samem pogovoru.

Pri vsakem izmed učnih priprav sem začel s ciljema, z zahtevami pa sem spreminjal obliko, vsebino in aktivnosti. Učne priprave niso končni izdelki, ki bi jih uporabil sam, pri vseh bi še kaj spremenil.

Vrednotenje učnih priprav

V splošnem učne priprave niso popolnoma ustrezne, potrebujejo še nekaj ,,pedagoškega” dotika. Pri vseh je glavni problem časovna komponenta, vendar nas to pretirano ne skrbi, kot smo omenili na vajah. Pri vseh GUI našteje SMART kriterije, in razen zadnje – čas – vse tudi ustrezno ovrednoti. Cilji so po Bloomovi taksonomiji ustrezno razvrščeni v vseh učnih pripravah.

Učna priprava 1:
Pri prvi učni pripravi je bilo potrebnih nekaj popravkov, saj še ni popolnoma razumel, kaj si želim. Ustrezno je uporabil različne učne oblike in metode torej delo v paru, skupini, razprava, razlaga itd. Ustrezno upošteva predznanje učencev ter njihovo starost.

Učna priprava 2:
Ima probleme s povezovanjem z učno pripravo 1, saj želi ponovno predstaviti koncepte. Časovno je spet problematično, saj predvideva predstavljanje učencev celotnemu razredu, bolj ustrezno bi bilo, da si informacije med sabo izmenjajo v parih. Domača naloga je smiselna in omogoča pridobivanje povratnih informacij.

Učna priprava 3:
Na začetku sem ga posebej opomnil, naj delo poveže s UP2. Iz pogovora ustrezno razbere predznanje učencev, vprašanja pri posameznemu delu učne ure so smiselna in dobro zastavljena, saj zajamejo bistvo. Domača naloga smiselno povezuje učne ure med sabo.

Učna priprava 4:
Pred naštevanjem ciljev sem ga dodatno opozoril, da se učenci prvič srečujejo s programiranjem. Ko sem ga v drugem pozivu na to opozoril, je popravil napako. Domača naloga je imela problem, saj je od učenca pričakovala zadostno uporabo računalnika, da si zna nanj že naložiti program. V tem delu je črko ,,č” zamenjal s črko ,,ć”, na kar sem ga moral opozoriti.

Vrednotenje uporabe GUI

Učne priprave, ki jih je ChatGPT ustvaril so odlična osnova za razširjanje in ustvarjanje posameznih učnih ur. Večinoma je imel problem s časovno komponento izvajanja učnih ur, to pa je eden izmed glavnih razlogov, zakaj ne bi morali spisanih učnih priprav uporabiti. Dobro je opredelil predznanje in na tem gradil, upošteval je starost učencev. Veliko izbire je pustil učitelju, ki bi te priprave uporabljal oz. jih nadgrajeval, saj je ponudil veliko različnih vprašanj, z lahkoto zgenerira tudi nove ideje. Preseneča s ,,kreativnostjo”, saj črpa iz ogromne količine podatkov. Oblikuje ustrezna vprašanja, aktivno pa ne ponuja drugih pedagoških vidikov in ostaja v začrtanihg okvirjih. Prav tako ne upošteva npr. kaj se dogaja v našem razredu in kaj le-ta potrebuje.

Uporaba GUI torej predstavlja zanimiv pripomoček, ampak ne more nadomestiti učiteljeve presoje. Odičen je pri podajanju različnih idej, učitelja pa ne spodbuja k samostojnem razmisleku oz. deluje izključno v svetu pravil, ki mu jih na začetku podamo. Mnenja sem, da je to tehnologija, ki bo v prihodnosti še bolj pa uporabna za iskanje novih informacij, ne bo pa zmožna kakovostnega učenja osebe, ki jo uporablja. Že danes lahko razloži pojme, vendar moramo biti previdni in kritični do neznanih informacij. S pomočjo smernic DigCompEdu lahko utemeljimo uporabo GUI v šolstvu, saj nam pomaga pri oblikovanju učnih priprav, kvizov, različnih materialov in nam pomaga pri ustvarjanju bolj prilagodljivega učnega procesa.

Viri:

  1. Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport. (2002). Učni načrt: Računalništvo – izbirni predmet. Vlada Republike Slovenije. Dostopano https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/izbirni/3-letni-lahko-krajsi/Racunalnistvo_izbirni.pdf
  2. OpenAI. (2025). Pogovor z ChatGPT-4o o ustvarjanju učnih priprav za 7. razred [Interaktivni pogovor]. OpenAI. Dostopno 26. 3. 2025, https://chatgpt.com/share/67e3c551-4650-800c-b140-776d025e9c72
  3. Zavod RS za šolstvo (2018). DigCompEdu: Okvir digitalnih kompetenc za učitelje. https://www.zrss.si/pdf/digcompedu.pdf. Dostopano 26. marca 2025.
(Skupno 19 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Orodna vrstica za dostopnost