1: OPIS PO IN POVEZAVA Z UN – Urejanje besedil
Urejevalniki besedil spadajo v tematski sklop urejanja besedil.
Splošni cilji:
- spoznavajo osnovne pojme računalništva in vlogo ter pomen računalniške tehnologije v sodobni družbi
- spremljajo razvoj računalniške tehnologije
- pridobivajo temeljna znanja, spretnosti in navade za učinkovito ter uspešno uporabo sodobne računalniške tehnologije za zadovoljevanje svojih in družbenih potreb
- razvijajo sposobnosti za učinkovito in estetsko oblikovanje informacij
- razvijajo pravilen odnos do varovanja lastnine in osebnosti
- bogatijo svoj jezikovni zaklad in skrbijo za pravilno slovensko izražanje.
Operativni cilji:
- našteti različne načine zapisa podatkov
- v programu izbrati in uporabiti ustrezen ukaz
- izdelati svoje področje, ga preimenovati in zbrisati
- z urejevalnikom besedil napisati krajše besedilo in ga oblikovati
- shraniti izdelek na disk in ga natisniti
Specialno didaktična priporočila:
- omogočiti vsakemu učencu in učenki dokončati izdelek, ki je primeren njihovi razvojni stopnji, predznanju in individualnim sposobnostim
- paziti, da učencem in učenkam ne vsiljuje lastnih zamisli in predlogov, ampak jih vzpodbuja k iskanju izvirnih rešitev
- učenci in učenke v prvem letu izdelajo in oblikujejo pisni dokument z vsebino po lastni izbiri in ga posredujejo drugemu paru sošolcev oziroma sošolk, ki prejeto sporočilo ovrednotijo
- snov naj ne vsebuje napotkov za neposredno delo, ampak naj učenkam in učencem odpira možnosti za uspešno in učinkovito uporabo računalnikov
Ocenjevanje:
Pri predmetu dobijo učenci najmanj eno ustno oceno in eno oceno izdelka. Ustno ocenjevanje izvedemo s pogovorom med izdelavo izdelka. Pri ocenjevanju izdelka vrednotimo uporabo znanja in razumevanje osnovnih zakonitosti uporabe računalnika, kakovost izvedene predstavitve izdelka, nazornost kodiranja podatkov, kakovost izvedene predstavitve in učinkovitost uporabe informacijskih tehnologij. Pri tem ocenjujemo, kako učenka oz. učenec z informacijskimi tehnologijami obdeluje in kodira podatke, pripravi in izvede predstavitev izbrane informacije, vrednoti uporabljene podatke in razlaga dobljene rezultate ter zagovarja predlagane rešitve.
Katalog znanja:
Minimalno znanje:
- z urejevalnikom besedil napisati krajše besedilo
- vriniti sliko v besedilo
- izbrati ustrezen ukaz
- shraniti izdelek na disk in ga natisniti
Temeljno znanje:
- urediti sliko v besedilu
- predstaviti informacijo z več podatki
- našteti različne načine zapisa podatkov
Zahtevnejše znanje:
- napisati algoritem, ki reši preprost vsakdanji problem
- izdelati in spremeniti preprost računalniški program
- inovativno predstaviti informacijo z več podatki
Urejevalniki besedil:
- Microsoft Word
- AbiWord
- WordPerfect
- OpenOffice Writer
- Google Docs (spletni urejevalnik)
- Spreadsheets (spletni urejevalnik)
Google Docs (na spletu): ustvarjanje in urejanje dokumentov ter sodelovanje pri njihovem ustvarjanju z drugimi, brezplačen, potreben je vpis v Gmail, slovenščina, oblikovanje besedila in odstavkov je preprosto, dostop preko telefona, tabličnega ali namiznega računalnika
AbiWord: brezplačen urejevalnik besedil, na voljo za Linux, Windows in Android, slovenščina, enostaven za uporabo
OpenOffice Writer: brezplačen, možnost popravljanja in spreminjanja programske kode, slovenščina, na voljo za Windows, Linux, Mac OS X, BSD, Solaris, preprost za uporabo, a se ne razvija več od leta 2013, podoben Microsoft Wordu
Microsoft Word: najbolj razširjen program za oblikovanje besedila na osebnih računalnikih, slovenščina, na voljo za WIndows in Mac OS, slabost: hitra menjava oblike dokumenta (stari dokumenti v novih različicah niso berljivi)
OpenOffice Writer
Urejevalnik besedil, ki izgleda in deluje podobno kot Microsoft Word. Vsebuje tudi možnost za izvoz dokumenta v datoteko oblike PDF. Uporabljamo ga lahko tudi kot urejevalnik HTML za izdelavo in urejanje spletnih strani. Primeren za pisanje daljših dokumentov. Jezik uporabe je slovenščina. Za uporabo je zelo enostaven. Ima možnost urejanja Microsoft Word dokumentov. Namenjen je hitremu ustvarjanju dokumentov, saj ponuja manj funkcij. Tipkarske napake lahko ujamemo sproti s slovarjem Samopopravkov, ki lahko preverja črkovanje, medtem ko tipkate. Možnost neposredne povezave z e-pošto. Pred začetkom uporabe ga je potrebno namestiti na računalnik. Primeren je za učence v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju in za osebe, starejše od njih. Program je brezplačen. Primeren je zaradi enostavne uporabe in možnosti uporabe v slovenščini.
Uporabne povezave za učitelje in učence:
- Uvod za uporabo OpenOffice Writer: https://www.youtube.com/watch?v=i6eNvfQ8fTw
- Spletna stran OpenOffice: http://www.openoffice.org/
- Forum: https://forum.openoffice.org/en/forum/
Ideja za izdelek:
Učenci sami izdelajo besedilo, v katerem opišejo sebe. Ustrezno ga oblikujejo (naslov, podnaslovi, odstavki…), vstavijo slike in jih oblikujejo.