Refleksija na osnovnošolsko računalništvo v Sloveniji

V moji objavi bom odgovarjala na spodnja vprašanja:

  • kaj menite o položaju predmeta “računalništvo” na OŠ? Izbirnost? Tretja triada: obvezni izbirni predmet? Druga triada: neovezni izbirni predmet?
  • ali lahko učitelji razvijamo računalniško mišljenje (skladno s kurikulom) in kako?
  • kdo uči računalništvo? kaj vi menite o tem?
  • kdo je računalnikar na OŠ (ROID)?
  • kaj bi vi spremenili?
  • kakšne vsebine se vam zdijo primerne za uvodni predmet iz računalništva? Kateri starostni skupini otrok naj bi bil le-ta namenjen

Današnji svet sloni na tehnologiji, kljub temu predmet računalništvo še vedno ni obvezen. Menim, da je to nesprejemljivo, saj če se učimo ostalih predmetov zaradi tega da lažje razumemo svet , zakaj se ne učimo nečesa kar uporabljamo vsak dan in smo odvisni od tega. V Sloveniji se predmet računalništvo pojavi komaj v 3. razredu OŠ kot neobvezni izbirni predmet. V 3. trijadi pa postane obvezni izbirni predmet. Že tu je napaka, saj se v drugih državah seznanijo že v prvi trijadi.

Del računalništva je tudi razvijanje računalniškega mišljenja. Računalniško mišljenje se lahko dojema kot zgolj programiranje ali pa kot nekaj kar se lahko usvoji totalno brez programiranja. Jaz razumem računalniško mišljenje kot nekaj vmes, torej kot nekaj kar se lahko usvaja skupaj z programiranjem in tudi brez programiranja. Že v 2. trijadi se pri neobveznem izbirnem predmetu razvija algoritmično mišljenje in seznanjanje z algoritmi- to bi jaz tudi poudarjala pri drugih predmetih kot je npr. matematika. Poleg tega bi v tretji triadi v skladu z učnim načrtom razvijala programiranje(to je v učnem načrtu zapisano kot izbirno vsebino). Povezala bi se tudi z ostalimi učitelji in jim poudarjala naj skupaj z učenci razvijajo in debatirajo o načinu reševanj različnih problemov pri danem predmetu.

V osnovni šoli lahko računalništvo uči kdor je končal programe:

  • računalništva,
  • računalništva in informatike,
  • uporabno matematiko,
  • ekonomije
  • sociologije (družboslovna informatika)
  • organizacije in managementa sistemov (organizacija in management informacijskih sistemov)

Lahko pa kdor koli ki ima narejen magisterij naredi dodatno izobraževanje in s tem postane učitelj računalništva in informatike. Ker je računalništvo že tako “ranljiv” predmet je skrajno pomembno kdo ga otrokom predaja in na kakšen način, saj nočemo otrok odbit od predmeta. Problem je lahko kadar je dan kader, ki poučuje dani predmet preveč strokovno naravnan in nima ustreznih pedagoških kompetenc. Zato menim, da je najbolj ustrezna oseba za poučevanje računalništva nekdo, ki je zaključil Pedagoško fakulteto: dvopredmetni učitelj- vezava z računalništvom.

Učitelj računalništva pa je tudi v večini primerov ROID oz. računalnikar – organizator informacijskih dejavnosti . ROID ima na različnih šolah lahko različne vloge. V večini primerov pa skrbi za digitalno opremo. Ponekod skrbi tudi za ozvočenje na prireditvah, za strežnike, spletne strani, vizualno podobo šole na družbenih medijih in podobno.

Osebno bi spremenila plačo za učitelja ki je tako ROID kot redni učitelj na šoli. Plačo bi zvišala. Predmet bi naredila obveznega in bi uvajala računalniško mišljenje že od 1. razreda s tem, da bi šlo bolj za računalništvo brez računalništva. Programiranje bi vpeljala kot obvezno vsebino. Python bi uvajala že v 7. razredu in Scratch že od 3. razreda. Računalništvo bi tudi medpredmetno povezovala z ostalimi predmeti. še posebej z matematiko in tehniko.

Za uvodno računalništvo se mi torej zdijo računalništvo brez računalnika- na principu unppluged.To bi bilo aktualno za skupine od 1. razreda – 5. razreda.

(Skupno 15 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

komentarja 2

  1. Avatar Branko pravi:

    Učitelj računalniških predmetov v srednji šoli je lahko. kdor ima:
    – visokostrokovno šolo (elektrotehnika ali računalništvo ali mehatronika)
    – pedagoško andragoško izobrazbo
    – strokovni izpit VIZ

    In TREBA JE SPREMENITI oz dodati …. TAK UČITELJ IMA TUDI USTEREZEN POGOJ ZA UČENJE RAČ v osnovni šoli. A temu ni tako, KAR JE VELIK KIKS in tudi krivično in nepošteno. V zakonodaji in to je treba spremeniti. Če si ustrezen v SS bi moral biti tudi v OŠ (z ustreznimi dokvalifikacijami za poučevanje).
    Sem učitelj 30 let bil v SS, imam naziv Svetnik, v OŠ pa sedaj 4 leta učim a nimam pogojev za NDČ niti kljub uspešnemu delu ne morem niti NAPREDOVATI kar je velika diskriminacija.

  2. Avatar Zalenka's pravi:

    Gospod Branko, hvala za vaš komentar in izraženo mnenje.

    Če pogledamo pravilnike, potem je učitelje predmetov s področja računalništva v OSNOVNI ŠOLI lahko:
    (1) Učitelj predmetov urejanje besedil, multimedija in računalniška omrežja je lahko, kdor je končal:
    – univerzitetni študijski program računalništva in informatike, matematike (smer – računalništvo z matematiko ali uporabna matematika), računalništva z matematiko, računalništva, organizacije in managementa sistemov (smer – organizacija in management informacijskih sistemov), ekonomije (smer – poslovno informacijska) ali sociologije (smer – družboslovna informatika),
    – magistrski študijski program druge stopnje poučevanje (smer predmetno poučevanje – računalništvo), izobraževalno računalništvo, pedagoško računalništvo in informatika, računalništvo in informatika, računalništvo in matematika, računalništvo in spletne tehnologije, računalništvo in informacijske tehnologije, informatika in tehnologije komuniciranja, poslovna informatika, management informatike in elektronskega poslovanja, organizacija in management informacijskih sistemov, management poslovne informatike, management in informatika, informacije in komunikacijske tehnologije, informatika v sodobni družbi ali družboslovna informatika ali
    – enoviti magistrski študijski program druge stopnje predmetni učitelj (smer izobraževalno računalništvo).
    (2) Učitelj predmetov urejanje besedil, multimedija in računalniška omrežja je lahko tudi, kdor izpolnjuje pogoje za učitelja v izobraževalnem programu osnovne šole in je opravil študijski program izpopolnjevanja iz računalništva in informatike.

    Učitelj informatike v poklicnem in strokovnem izobraževanju je lahko:
    (1) Učitelj informatike v izobraževalnih programih in prilagojenih izobraževalnih programih poklicnega in strokovnega izobraževanja je lahko, kdor je končal:
    – univerzitetni študijski program računalništva in informatike, matematike (smer – računalništvo z matematiko ali uporabna matematika), računalništva z matematiko, računalništva, organizacije in managementa sistemov (smer – organizacija in management informacijskih sistemov), ekonomije (smer – poslovno informacijska) ali sociologije (smer – družboslovna informatika),
    – magistrski študijski program druge stopnje poučevanje (smer predmetno poučevanje – računalništvo), izobraževalno računalništvo, pedagoško računalništvo in informatika, računalništvo in informatika, računalništvo in matematika, računalništvo in spletne tehnologije, računalništvo in informacijske tehnologije, informatika in tehnologije komuniciranja, poslovna informatika, management informatike in elektronskega poslovanja, organizacija in management informacijskih sistemov, management poslovne informatike, management in informatika, informacije in komunikacijske tehnologije, informatika v sodobni družbi ali družboslovna informatika ali
    – enoviti magistrski študijski program druge stopnje predmetni učitelj (smer izobraževalno računalništvo).
    (2) Učitelj informatike je lahko tudi, kdor je končal univerzitetni študijski program ali magistrski študijski program druge stopnje in je opravil študijski program izpopolnjevanja iz računalništva in informatike.

    Učitelj informatike v gimnazijskem programu pa je lahko:
    (1) Učitelj informatike je lahko, kdor je končal:
    – univerzitetni študijski program računalništva in informatike, matematike (smer računalništvo z matematiko ali uporabna matematika), računalništva z matematiko, računalništva, organizacije in managementa sistemov (smer organizacija in management informacijskih sistemov), ekonomije (smer poslovno informacijska) ali sociologije (smer družboslovna informatika),
    – magistrski študijski program druge stopnje poučevanje (smer predmetno poučevanje – računalništvo), izobraževalno računalništvo, pedagoško računalništvo in informatika, računalništvo in informatika, računalništvo in matematika, računalništvo in spletne tehnologije, računalništvo in informacijske tehnologije, informatika in tehnologije komuniciranja, poslovna informatika, management informatike in elektronskega poslovanja, organizacija in management informacijskih sistemov, management poslovne informatike, management in informatika, informacije in komunikacijske tehnologije, informatika v sodobni družbi ali družboslovna informatika ali
    – enoviti magistrski študijski program druge stopnje predmetni učitelj (smer izobraževalno računalništvo).
    (2) Učitelj informatike je lahko tudi, kdor je končal univerzitetni študijski program ali magistrski študijski program druge stopnje in je opravil študijski program izpopolnjevanja iz računalništva in informatike.

    Kot je razvidno iz pravilnikov visoka strokovna izobrazba ni zadostna za poučevanje v nobenem od omenjenih programov. Ker pa učiteljev računalništva primanjkuje, ravnatelji tem delovnem mestu zaposlujejo tudi druge kadre.

    Pravilniki so dostopni na:
    https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV14591
    https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV14708
    https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV14660

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost