Osnovnošolsko računalništvo v Sloveniji
Položaj računalništva
Računalništvo je v slovenskih osnovnih šolah možno obiskovati le kot neobvezni izbirni predmet v drugem triletju ali obvezni izbirni predmet v trtjem triletju. Vsekakor je računalništvo v osnovnih šolah predmet, ki ni obvezen, četudi postaja vse bolj uporaben v današnjem svetu. Vendar je v slovenskem šolstvu ta predmet spregledan in zanemarjen. In tak bo ostal, dokler se ne izobrazi dobrega računalniškega kadra, ki se bo borilo za implementacijo tega predmeta v osnovno šolo.
Uporabnost računalništva je opazilo veliko drugih držav po svetu, ki so implementirale ta predmet v njihov pouk kot obveznega. S tem so si povečali računalniški kader, saj ko so otroci videli kaj je v resnici računalništvo, se jih je verjetno več odločilo za nadaljnje izobraževanje v tej smeri.
Razvijanje računalniškega mišljenja
Razvijanje računalniškega mišljenja je mogoče, vendar ne v trenutnih razmerah po šolah, saj menim, da ima veliko šol preslab kader za dobro in pravilno učenje računalniškega mišljenja. To pa je zato, ker v šolah računalništvo zanemarjajo in dopuščajo, da predmet poučuje kader, ki ni izobražen na pravem področju.
Kader za učenje računalništva
Dandanes je v osnovnih šolah kader, ki uči izbirne predmete računalništva velikokrat neizobražen ali pa neizkušen na področju, ki ga mora podati učencem. To velikokrat vodi do nepravilnega ali nepopolnega znanja učencev. Otroci nato tudi dobijo napačen vtis o temu, kaj računalništvo je in se zaradi tega ne odločijo za nadaljnjo pot v tej smeri, ali pa se odločijo in vidijo, da računalništvo v resnici ni to, kar so delali v osnovni šoli. Vse to pa se zgodi zaradi nepravilnega kadra.
Učitelji računalništva morajo biti strokovnjaki na svojem področju. To pomeni, da morajo imeti pravo računalniško in didaktično izobrazbo. Iz izkušenj vem, da velikokrat učitelji, ki računalništvo poučujejo, nimajo prave računalniške izobrazbe. Na naši osnovni šoli se je zgodilo, da je predmet Multimedija poučevala knjižničarka.
Učiteljem računalništva mora biti tudi všeč poučevati ta predmet, saj otroci hitro začutijo, ali je učitelju všeč biti pri pouku ali ne in to izrabijo. Če začutijo, da učitelj nemara poučevati predmeta, ga tudi učenci ne bodo radi poslušali in bojo raje počeli druge stvari.
Dober učitelj računalništva mora tudi biti pripravljen se stalno učiti, saj je to predmet, ki se zelo hitro razvija. Podatki, ki so bili relevantni včeraj, se lahko zelo hitro spremenijo. Naloga učitelja pa je, da te spremembe spremlja in učence uči o vseh novostih, da jim ne podaja zastarelih informacij.
Vse tri lastnosti dobrega učitelja vodijo do dobro izobraženih otrok na področju računalništva. Če katera od zgornjih lastnosti manjka, lahko hitro pride do pomanjkanja znanja, kar se pri računalništvi hitro opazi.
ROID
ROID je strokovnjak za računalništvo. Skrbi za vse informacijsko-komunikacijske zadeve na šoli, upravlja in dopolnjuje spletno stran, ponuja pomoč, kadar pride do težav s tehnologijo, sodeluje pri nakupu nove opreme in svetuje in poučuje kolege o uporabi računalnika (dandanes bolj pogosto kot nekoč – zaradi pandemije in učenja na daljavo).
Spremembe
Jaz bi uvedel računalništvo kot obvezni predmet v osnovni šoli. Prvič bi otroke srečal z računalništvom že v drugem triletju. Tam bi jim učitelji preko igre predstavili delovanje računalnika in razvijali računalniško mišljenje. To bi delali s pomočjo delavnic Računalništvo brez računalnika (cs unplugged).
Spremenil bi tudi kader, ki poučuje ta predmet, saj se potrebujejo strokovnjaki s področja računalništva.
Primerne vsebine in starost
Kot sem že omenil v prejšnjemu paragrafu, se mi zdi prava starost za začetek poučevanja računalništva med 10. in 13. letom (približno 2. triletje). Vsebine, ki bi jih računalništvo pokrivalo bi bile od zgradbe in delovanja računalništva, do informatike, multimedije in programiranja. S tem da bi se učenci najprej naučili o zgradbi in delovanju računalnika (kar bi se naučili preko metod cs unplugged), saj je to osnova za ostale predmete.