Kurikulum: Slovaška vs. Slovenija
Uvrstitev predmeta:
Na Slovaškem je informatika od leta 2008 obvezni predmet v osnovnih šolah. Z izobraževanjem začnejo že v drugem razredu osnovne šole, kar pomeni, da je predmet integriran v zgodnje faze izobraževanja. Namen predmeta je razvijati digitalne kompetence, algoritmično razmišljanje ter sposobnost uporabe IKT.
Vsebine:
- Predstavitve in orodja- (delo z grafiko, besedilom, predstavitvami, tabelami, strukture),
- komunikacija in sodelovanje- (delo s spletno stranjo, komunikacijskimi orodji, spletno iskanje),
- algoritmično reševanje problemov, (analiza problemov, uporaba zaporedja ukazov, ciklov, razvejanja, spremenljivk, orodij za interakcijo, interpretacija zapisov rešitev, iskanje in popravljanje napak),
- programska in strojna oprema- (delo z datotekami, mapami, v operacijskem sistemu, v računalniškem omrežju, na internetu, računalnik in zunanje naprave, virusi in drugi zlonamerni programi),
- informacijska družba- (varnost in tveganja, digitalne tehnologije v družbi, zakonitost uporabe programske opreme).
Razlike/podobnosti:
Velike razlike med samima kurikuluma ni, saj se oba osredotočata na urejanje besedil, slik, mogoče edino pri slovenskem ni toliko poudarka na animaciji. Tudi oblikovanje spletnih strani, delo z datotekami, delo s tabelami je prisotno v obeh kurikulumih. Verjetno pa je velika razlika v tem, da je na Slovaškem vsaka snov veliko bolj poglobljena in utrjena, saj jo izvajajo v večjem časovnem razponu kot v Sloveniji. Pri nas so vsebine IKT ponekod integrirane v druge predmete, na Slovaškem pa je to samostojen predmet, kar omogoča poglobljeno obravnavo vsake teme. Na Slovaškem se otroci v 2.-4. razredu seznanijo s predmetom Osnovna informatika, nadaljevanje tega predmeta, za otroke 5.-9. razreda in srednjih šol, pa se imenuje Informatika.
Spremembe:
Smiselno bi bilo dodati naslednje vsebine:
- Komunikacija in sodelovanje, uporabne informacije za učinkovito komunikacijo in sodelovanje za razne projektne naloge, predstavitve,…
- Informacijska družba, za razumevanje vpliva IKT na družbo, etična vprašanja ter varnost in zasebnost na spletu.
Glede na to, da smo v časih, ko so IKT vsakodneven element v našem življenju, bi bilo smiselno, da se informatika uvede kot obvezen predmet, da bi učenci pridobili temeljne digitalne kompetence že na začetku izobraževanja.
Pomembno:
Najbolj pomembno se mi zdi, da se učenci naučijo varne uporabe spleta, saj je danes, s toliko družbenih omrežij, veliko nevarnosti na vsakem koraku. Poleg tega pa je dobro, da se naučijo tudi kritičnega razmišljanja, razumevanja vpliva tehnologije na družbo ter sposobnost učinkovite in etične uporabe digitalnih orodij. Z učenjem računalniškega mišljenja pridobijo nek nov zorni kot, s katerega lahko pogledajo na problem in s tem se jim odpre več pogledov na problem, poleg seveda že pridobljenih pri drugih predmetih in izkušnjah.
Robot Emil:
Robot Emil, ustvarjen na Slovaškem s strani profesorja Ivana Kalaša, je izobraževalna metoda in programska oprema, namenjena poučevanju informatike za učence osnovnih šol, zlasti za 3.-5. razrede. Prilagojen je za uporabna različnih platformah, vključno s tablicami in računalniki z operacijskimi sistemi Android, iOS, Windows in Mac OS. Učencem pomaga razvijati računalniško mišljenje ter sposobnost reševanja problemov. V okviru metode »Informatika z Emilom« so na voljo tudi različna gradiva. V njih je vključeno:
- Programska oprema Robot Emil: učenci rešujejo informacijske naloge v štirih različnih svetovih, kjer se seznanijo z osnovnimi koncepti informatike, kot so ukazi, programi, načrtovanje, ponavljanje in relativno obračanje. Lahko omenim enega izmed svetov, ki se imenuje »Emil umetnik«, ki učence uvaja v nove načine premikanja Emila med vrsticami in stolpci, kar spodbuja razmišljanje o ponavljajočih se vzorcih in zaporedju dejanj. Vsak svet omogoča postopno napredovanje in poglabljanje znanja.
- Delovni zvezki in metodološki materiali: na voljo so delovni listi za učence in metodološki materiali za učitelje, ki podpirajo uporabo Emila pri pouku.
- Dodatna gradiva: vključujejo časovno-tematske načrte za 3. in 4. razred OŠ ter dodatne aktivnosti za predšolske otroke.
Gradiva so zasnovana za pomoč učiteljem pri izvajanju sodobnega pouka informatike, tudi če predhodnega znanja na tem področju nimajo. Za učence pa so naloge postopno zahtevnejše in jim dajejo motivacijo. Prilagojene pa so za začetnike kot tudi za učence z več izkušnjami.
Bee-Bot:
Bee-Bot sicer prihaja iz Velike Britanije, vendar se uporablja tudi na Slovaškem pri pouku računalništva. Je majhen programabilni robot v obliki čebele, namenjen poučevanju osnov programiranja in logičnega razmišljanja pri otrocih v vrtcih in nižjih razredih osnovne šole. Uporablja se za načrtovanje poti, reševanje problemov. Učenci programirajo premike robota s pritiskanjem gumbov na njegovem hrbtu, lahko pa se premika naprej, nazaj, levo ali desno, obrne se največ za 90°. Lahko se uporabljajo različne podlage, npr. zemljevidi, črkovne, matematične mreže, za reševanje logičnih problemov. V okviru dveh projektov Erasmus+ pa so Bee-Bota uporabljali tudi na slovenski OŠ Pivka, kjer so uvedli programiranje in uporabo tabličnih računalnikov pri pouku.
Viri:
https://www.robotemil.com/sk/home/?utm_source=chatgpt.com