REFLEKSIJA na osnovnošolsko računalništvo v Slo
- Položaj predmeta
Menim, da je položaj “računalništva” v osnovnih šolah precej šibek, saj se marsikdo še ne zaveda pomembnosti tega predmeta. Učenci se lahko prvič spoznajo z računalniškimi vsebinami v 2. triadi, ko se pojavi kot neobvezni izbirni predmet, pa vendar se zaradi izbirnosti predmeta to v večini ne uresniči. Nekoliko večja udeležba je prisotna pri obveznem izbirnem predmetu računalništva v 3. triadi, ko se učenci tako rekoč morajo odločiti za nekateri izbirni predmet. Iz lastnih izkušenj in pogovora s sovrstniki ter mlajšimi pa ugotavljam, da kljub danim možnostim, izbira računalništva žal ni tako pogosta kot recimo šport ali kaj podobnega. Razlog za to je monoton pouk pri tem predmetu in predstavljanje vsebin na neatraktiven in zanemarjen način. Kolikor se spomnim, vsebine niso bile približane vključenim starostnim skupinam, poudarek pa je bil samo na programih, ki jih uporabljamo pri vsakdanji rabi, pri tem pa se nikakor ne razvija računalniško mišljenje.
2. Računalniško mišljenje
Čeprav se tega ne zavedamo, je okoli nas stalno prisotno računalniško mišljenje. Učenci tega pojma in načina razmišljanja ne razumejo, pa vendar ga rutinsko uporabljajo cel čas. Zato menim, da je prav, da učitelji spodbujamo, razvijamo in ozaveščamo računalniško mišljenje preko raznih aktivnosti v skladu s kurikulum kot smo jih spoznali letos, npr. Vidra (računalništvo brez računalnika) in razne aplikacije ter igre. Pomembno je, da so vsebine prilagojene starostnim skupinam, saj jih le tako lahko pritegnemo in jim zadovoljimo interese.
3. Učenje računalništva
Predmet računalništva v osnovnih šolah naj bi učili predmetni učitelji računalništva, pa vendar se večkrat izkaže, da temu ni tako. Menim, da vsakdo za poučevanje računalništva ni primeren, saj mora obvladati vsebine in razumevanje delovanja, hkrati pa mora znati prenesti ta znanja na konkreten, a razumljiv način na učence. Poznati mora aktualno stanje in uporabo tehnologijo ter se skupaj z njo razvijati. Pridobljenih mora imeti kar nekaj veščin, zato je pomembno, da se na poklic profesorja računalništva gleda enakovredno, kot na učitelje matematike, slovenščine in drugih predmetov v osnovni šoli.
4. ROID
Uradni naziv roida je računalničar-organizator informacijskih dejavnosti. Osnovna naloga računalnikarja je usmerjena v delo z učenci pri izvajanju učno-vzgojnega procesa z uporabo računalnika. Skupaj z učiteljem izvaja šolske ure, pomaga pa mu tako pri načrtovanju kot pri sami izvedbi pouka. Ukvarja se tudi z izobraževanjem in obveščanjem učiteljev, namešča in skrbi za programsko opremo, njeno delovanje in antivirusno zaščito v šolskem omrežju. Hkrati skrbi tudi za razna uporabniška imena, shemo omrežja, varnost podatkov na strežnikih ter usmerja učence in učitelje k uporabi omrežja oziroma interneta.
Menim, da je delo računalnikarja na šoli zelo pomembno z velikim razponom, saj se loteva mnogih področij. Njegovo delo je pomembno, saj vpliva na nadaljnji razvoj znanja, uporabe in sposobnosti pri delu z računalnikom.
5. Spremembe
Ker nas tehnologija in računalniško mišljenje obkroža vseskozi, menim, da bi morali uvesti predmet računalništva kot obvezni predmet vsaj v 3. triadi. Enakovreden bi moral biti ostalim predmetom, tako pri izvedbi kot pri številu ur. Koristne bi bile tudi razne delavnice predvsem za učence 2. triade, kjer bi se prvič na zanimiv način spoznali z računalniškimi vsebinami. Učenci bi se morali skozi osnovnošolsko šolanje spoznati z osnovnimi veščinami in tudi bolj kompleksnimi vsebinami, prav tako pa spoznati delovanje računalnika na primernem nivoju, tako, da bi to za njih bilo zanimivo. To je edini način, da bi storili korak naprej, postali konkurentni drugim državam in privabili učence in dijake v nadaljnjo izobraževanje v tej smeri.
6. Uvodni predmet
Po mojem mnenju, bi se učenci sprva morali spoznati s samim računalniškem mišljenjem in razumevanjem algoritmov, ki so popotnica tudi drugim vsebinam. To bi dosegla predvsem z aktivnostmi računalništva brez računalnika in jim tako omogočila vpogled v svet računalništva. Obstaja veliko zanimivih iger in kasneje tudi aplikacij, ki pripomorejo k razumevanju in uporabi v vsakdanjem življenju. Vsebine se dajo dobro prilagoditi različnim starostnim skupinam, zato menim, da bi bile lahko namenjene tako učencem v 2. triadi, kot starejšim učencem ob bolj abstraktnem razmišljanju.
This work is licensed under CC BY 4.0
VIRI
- Program osnovna šola računalništvo, neobvezni izbirni predmet. Učni načrt. (2013). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport: Zavod RS za šolstvo.https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/izbirni/Neobvezni/Racunalnistvo_izbirni_neobvezni.pdf.
- Program osnovnošolskega izobraževanja računalništvo. Učni načrt. (2002). Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport: Zavod RS za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/izbirni/3-letni-lahko-krajsi/Racunalnistvo_izbirni.pdf