Češki kurikulum in primerjava s slovenskim

  1. UMESTITEV RAČUNALNIŠTVA V ČEŠKI KURIKULUM

Leta 2004 so v učne načrte na Češkem vpeljali Računalništvo kot obvezni predmet v osnovni šoli (5 let) in v nižji srednji šoli (4 leta). Glavni temi poučevanja sta programiranje in informatika. V prvih petih letih osnovne šole naj bi bili otroci deležni intenzivne obravnave Informacijsko komunikacijskih tehnologij, vendar pa je realnost precej drugačna. Učitelji se poizkušajo predmetu čim bolj izogibati in ga zato poučujejo šele v zadnjem letu. Učitelji niso v tej smeri dovolj izobraženi, da bi znanje predali učencem, poleg tega pa ni niti nobenega predloga oziroma zgleda, kako naj bi vse skupaj izgledalo. Učenci nimajo niti učbenikov.

Njihov načrt je zato učitelje ustrezno izobraziti.

  1. VSEBINE, KI JIH VSEBUJE UČNI NAČRT

Učni načrt se deli na Informacijsko komunikacijske tehnologije (v osnovni šoli) in Računalništvo (v srednji šoli), ki je sestavljeno iz dveh stopenj.

IKT:

Namen predmeta informacijsko komunikacijske tehnologije je, da učenci pridobljeno znanje uporabljajo še za cel nadaljnji študij in nadalje v življenju. Omogoča jim učinkovitejše in hitrejše učenje vedno in povsod.

Pomaga jim, da čim hitreje poiščejo želene informacije z uporabo ključnih besed, informacije vrednotijo, prepoznajo njihovo pomembnost in stalno spreminjanje. Razvrstijo informacije glede na pomembnost, prepoznajo neprimerno vsebino in lažne informacije ter upoštevajo avtorske pravice.

Računalniško opremo uporabijo za kakovostno predstavitev.

1. STOPNJA:

osnove upravljanja z računalnikom

Učenci poznajo osnovno zgradbo računalnika in uporabljajo osnovne funkcije, Upoštevajo varnost osebnih podatkov in pravice drugih, zaščitijo podatke pred izgubo ali zlorabo. Prepoznajo in umestijo formate (doc, jpg, gif), naštejejo operacijske sisteme in njihove funkcije. Po poznajo varnost in morebitne zdravstvene težave na dolgi rok uporabe računalnika.

iskanje informacij in komunikacija

Uporabiti znajo enostavne in ustrezne poti pri iskanju informacij na internetu, na portalih in v digitalni knjižnici. Komunicirajo preko aplikacij, ki jih ponuja internet. Razumejo kako informacija poteka (se prenaša, se spreminja…). Znajo uporabljati email, chat, telefon. Formulirajo iskanje s pomočjo ključnih besed.

obdelava informacij in aplikacije

Temelji na oblikovanju in vstavljanju besedila ter slik.

2. STOPNJA:

informacijsko iskanje in komunikacija

Vrednotijo informacije in vire informacij ter njihovo pomembnost. Poznajo razvoj informacijske tehnologije, vrednotijo in povezujejo informacije, njihove vire in prepoznajo resničnost informacije.

sprejemanje informacij in aplikacije

Učenci naštejejo osnovne estetske in tipografske lastnosti urejenega besedila, uredijo besedilo, grafe in tabele. Znajo uporabiti grafične, vektorske in rasterske programe. Izdelajo kakovostno prezentacijo (spletna stran) v skladu z avtorskimi pravicami, jih zaščitijo.

  1. VSEBINSKE RAZLIKE (OŠ)

Ključna razlika med kurikuloma je ta, da je na Češkem računalništvo obvezni predmet in se ga učijo pravzaprav 9 let. V Sloveniji je računalništvo v 2. triletki neobvezni izbirni, kar pomeni, da sploh ni nujno, da ga posamezna šola izvaja, v 3. triletki pa je obvezni izbirni predmet.

Na Češkem se najprej nekaj časa ukvarjajo z osnovnimi stvarmi, kot so podrobno urejanje besedil (npr. v Wordu), urejanjem tabel, slik, pošiljanjem sporočil po emailu in vrednotenjem informacij. Nekaj časa na koncu posvetijo tudi aplikacijam, programom, spletnim stranem. Nekaj malega obravnavajo tudi algoritme in algoritmično mišljenje, ne poučujejo pa programiranja kot takega.

V Sloveniji pa se že od samega začetka bolj posvečamo algoritmičnemu mišljenju, programom, modeliranju in programiranju. V učnem načrtu pa imamo tudi Informatiko, kjer se seznanimo z osnovami računalništva (zgodovina, zgradba, …)

  1. IZBOLJŠANJE SLOVENSKEGA KURIKULUMA

Najbolj nujna izboljšava bi bila, da bi se v osnovni šoli (4. in 5. razred) uvedel obvezen predmet Informacijsko komunikacijske tehnologije, kjer bi se učence podučilo o uporabi besedilnih urejevalnikov, urejanju tabel, slik, osnovna uporaba izhodnih diskov (USB ključek), kako izdelati kakovostno predstavitev, kako hitro poiskati ustrezne slike, literaturo (upoštevajoč licenco), kako slike in besedilo shraniti. Ugotavljam namreč, da učenci devetih razredov navadno tega znanja nimajo (kar je zelo žalostno)!

 

VIRI IN LITERATURA

  • Jeřábek, J., & Tupý, J. (2007). Framework Education Programme for Elementary Education. MSMT, Prague.
  • Lessner, D. (2011). Computer science curriculum proposal for Czech grammar schools. Zborník príspevkov, 99-104.
  • načrt za izbirni predmet RAČUNALNIŠTVO, U. (2002). Ministrstvo za šolstvo znanost in šport. Zavod RS za šolstvo, Ljubljana.
  • Vaníček, J. (2013). Introducing topics from informatics into primary school curricula: how do teachers take it. In Informatics in Schools: Local Proceedings of the 6th International Conference ISSEP (pp. 41-51)

primerjava kurikulumov

(Skupno 138 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost