AK2: Digitalni odtis in digitalna identiteta

Šola brez ustrahovanja

Miselni vzorec “Šola brez ustrahovanja”

This work by Mia Zala Smrečnik is licensed under CC BY-NC-ND 4.0.

Digitalni odtis in digitalna identiteta

Z uporabo spleta, predvsem socialnih omrežji, ustvarjamo digitalne odtise. S svojim delovanjem ustvarjamo digitalno identiteto na spletu, ki je ne moremo nadzorovati – nam nepoznane osebe lahko dostopajo do naših podob (fotografij) in podatkov ter jih uporabijo [1]. Že z nekaj osnovnega brskanja po spletu – kar je danes že standardna praksa pri zaposlovanju in oddajanju stanovanj – lahko o neki osebi izvemo veliko stvari [2].

Čeprav lahko do neke mere sami nadzorujemo kateri podatki o nas pristanejo na spletu, ne moremo nadzorovati vsega, npr. naše otroške fotografije, ki so jih objavili naši starši. Nekateri starši se striktno držijo, da pri objavi fotografij svojih otrok njihove obraze pokrijejo npr. s čustvenimi simboli, ali pa jih sploh ne objavljajo [3]. Večje težave v prihodnosti bodo imajo otroci influencerjev t. i. mami blogerk in družinskih kanalov, saj so vsi njihovi koraki, spodrsljaji in težave objavljene že isto sekundo, ko se zgodijo [4]. Poznajo jih vsi, ki spremljajo njihove vsebine in popolni neznanci poznajo podrobnosti o njihovem življenju, ki jih sicer ne bi delili. Žal so pa že od malih nog navajeni stati pred kamero in posnemati starše v vsakem pogledu- kot je v njihovi naravi – tudi deljenju podatkov o sebi [5, 6].

Refleksija

Kot učitelji računalništva je naša dolžnost, kot je dolžnost tudi staršev, da otroke podučimo o varni rabi spleta in obvladovanju naših digitalnih odtisov, bodisi aktivnih (teh, ki jih ustvarimo sami) bodisi pasivnih (teh, ki jih ustvarijo drugi o nas). Ker splet ne pozablja, je ključnega pomena, da začnemo dovolj zgodaj z ozaveščanjem. Prav tako je za starše pomembno da s svojimi otroki odprejo diskusije o krogih zaupanja – skupinah ljudi, ki lahko sprejmejo informacije o nas in za katere vemo, da jih ne bodo uporabili zoper nas. Krogi zaupanja, so po mojem mnenju ključni za vzpostavitev odnosov v otrokovem življenju, tako v živo kot na spletu.

Najučinkovitejši način odpiranja in diskusije varnosti, po mojem mnenju, je z zgledom in odprtostjo. Trde omejitve otrok na spletu bodo privedle v uporništvo in zapiranje otrok vase, kar lahko privede do še večjih zapletov. Menim, da bi kot družba največ znanja pridobili z vsakoletnimi delavnicami in predavanji o varnosti na spletu za učence, starše in učitelje. Z njimi bi pričeli že v predšolskem obdobju, saj so današnji otroci do takrat že aktivni uporabniki spleta in telekomunikacijskih naprav.

Viri:

  1. Safe.si. Spletni ugled. https://safe.si/nasveti/moja-identiteta-in-zasebnost/spletni-ugled
  2. Harb, T. Malčki in tehnologija – digitalni odtis in varnost. https://tehnik.telekom.si/novice/Malcki-in-tehnologija-digitalni-odtis-in-varnost
  3. Robinson, W. 15 Times Celebrity Parents Took a Stand for Their Kids’ Privacy. https://cafemom.com/entertainment/celebrity-parents-kids-privacy
  4. Cunha, D. It’s time to quit mommy blogging, for the sake of my children. https://www.washingtonpost.com/news/parenting/wp/2018/03/19/its-time-to-quit-mommy-blogging-for-the-sake-of-my-children/
  5. Shrier,C. Young children learn by copying you!. https://www.canr.msu.edu/news/young_children_learn_by_copying_you
  6. Oakfield early learning center. Why Children Imitate Their Parents. https://oakfieldedu.com/tips-on-childcare/fun/why-children-imitate-their-parents/

(Skupno 2 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.